.

      Najczęstszym problemem osób, które chcą zmienić swoje nawyki żywieniowe oraz sylwetkę jest nadmierny apetytna słodycze. Niestety osoby po spożyciu posiłku wytrawnego nie potrafią opanować chęci na coś słodkiego i sięgają po różne desery, które najczęściej są bardzo kaloryczne.

Spis treści:

  • Przyczyny nadmiernego apetytu na słodycze?
  • Jak zwalczyć ochotę na słodycze?
  • Czym zastąpić słodycze w trudnych sytuacjach?
  • Czy musisz całkowicie zrezygnować ze słodyczy?
  • Podsumowanie

    Przyczyny nadmiernego apetytu na słodycze?

               Przyczyn jest naprawdę wiele i najczęściej są one ze sobą powiązane. Najczęstsze przyczyny:

    • głód emocjonalny- stresująca sytuacja, złość, niepewność,
    • głód fizjologiczny- zbyt restrykcyjna dieta oraz mała ilość słodkich posiłków,
    • nuda- brak zajęcia,
    • chronologiczny stres,
    • przewlekłe zmęczenie,
    • złe nawyki żywieniowe,
    • brak równowagi między hormonami: kortyzolem (hormon stresu), a serotoniną oraz dopaminą (hormony szczęścia), reakcja: słodycze->dopamina->lepsze samopoczucie,
    • choroby przewlekłe.

    POLECANE

    Jak zwalczyć ochotę na słodycze?

    • W pierwszej kolejności– należy uświadomić sobie wielkość problemu oraz znaleźć przyczynę. Nie należy bagatelizować kłopotu ze słodyczami, ponieważ nadmierna ilość prowadzi do wysokiego poziomu cukru, co jest istotnym czynnikiem ryzyka insulinooporności oraz cukrzycy typu II.
    • Jeżeli Twój stan zdrowia nie budzi żadnych wątpliwości to należy spróbować stopniowo zmieniać swoje nawyki żywieniowe oraz styl życia wraz z próbą ograniczenia spożycia łakoci. Bardzo rzadko pojawia się niepohamowana ochota na słodycze przy odpowiednio zbilansowanej diecie.
    • Zwróć uwagę na to co kupujesz! Cukier w produktach może być ukryty pod różnymi nazwami np. syrop glukozowo-fruktozowy, glukoza, fruktoza, syrop kukurydziany, słód jęczmienny.
    • Postaraj się jeść posiłki w miarę równych odstępach czasu, ponieważ dzięki temu będziesz zapobiegać napadom wilczego głodu oraz zminimalizujesz ryzyko ochoty na słodycze.
    • Rób zakupy kiedy jesteś najedzony! Publikacje naukowe potwierdzają, że nieprzemyślane zakupy robimy wtedy kiedy jesteśmy głodni. W takim stanie szybciej skusimy się na niezdrowe i niepotrzebne produkty.
    • Nie pij kalorii! Najlepszym wyborem będzie woda mineralna, która dodatkowo poza płynem dostarcza magnez oraz wapń. Postaraj się dostarczać 30 ml/ kg masy ciała lub 1 ml/ kcal posiłku jako wartość bazową i następnie zwiększaj w zależności od czynników, które występują np. kobieta w ciąży lub podczas laktacji. Jeżeli najdzie Ciebie ochota na słodki napój to lepszym wyborem będzie wersja zero niż klasyczna.

    Czym zastąpić słodycze w trudnych sytuacjach?

    Zamienników słodyczy jest naprawdę wiele. Mogą to być:

    • świeże owoce, ponieważ to one zawierają witaminy oraz minerały. Dodatkowo mają one dużą objętość oraz zawierają błonnik, a dzięki temu jesteśmy syci na dłużej,
    • gorzka czekolada o wysokiej zawartości kakao,
    • suszone owoce i bakalie,
    • orzechy,
    • shake owocowy,
    • lody bananowe,
    • zamienniki ulubionego batonika- np. zbożowe z dodatkiem suszonych owoców,
    • domowe słodycze oraz przekąski.

    Czy musisz całkowicie zrezygnować ze słodyczy?

          Nie zalecam nikomu zastosowania podejścia 100 % albo nic, ponieważ najczęściej kończy się na tym drugim i osoba nadal zmaga się z problemem. Całkowita rezygnacja z takiego rodzaju wyrobów może w konsekwencji prowadzić do znaczącego rozwinięcia się niechęci do jedzenia, a to wpływa na stan psychologiczny.

    Podsumowanie

    Należy pamiętać, że nie wszystkie słodycze mają kiepski skład i faktycznie szkodą naszemu zdrowiu, a dodatkowo odrobiona przyjemności jeszcze raczej nikomu nie zaszkodziła. Dobrym pomysłem jest stosowanie domowych przekąsek, które mają mniejszą wartość energetyczną i wyższą wartość odżywczą.

    Jeżeli chcesz zrzucić zbędne kilogramy i zmagasz się ze słodyczamy to zapraszam do kontaktu! 

    Z chęcią pomogę Ci osiągnąć Twój cel sylwetkowy i przejdę razem z Tobą przez to wyzwanie.

    POLECANE