.

        Odżywka białkowa– suplement, którego raczej nie trzeba przedstawiać. Myślę, że każdy już się z nim spotkał, chociażby w aptece lub supermarkecie. Popularne ,,białko” coraz częściej stosowane jest przez osoby, które trenują rekreacyjnie i właśnie, dlatego jest to pierwszy suplement, który chce Wam przybliżyć.

Spis treści:

  • Czy odżywka białkowa jest zdrowa?
  • Kiedy warto ją zakupić?
  • Jaką odżywkę wybrać?
  • Jak suplementować odżywkę białkową?
  • Podsumowanie

Czy odżywka białkowa jest zdrowa?

        Osoby, które nie są obeznane w temacie suplementów często utrzymują przekonanie, że odżywki białkowe są szkodliwe i niebezpieczne dla zdrowia. Ilość konserwantów oraz substancji chemicznych jest bardzo często niższa niż w produktach spożywczych codziennego użytku. Trzeba dostarczyć OGROMNE ilości tego makroskładnika, aby wpłynąć negatywnie na pracę nerek. Oczywiście jak z każdym rodzajem produktu są lepsze i gorsze składy, dlatego przy wyborze suplementu warto czytać etykiety. Jeżeli wybieramy odżywkę smakową to dobrze, gdyby była słodzona stewią, a także nie zawierała dodatków takich jak: kwas glutaminowy, tartazyna, czerwień koszenilowa! Jak w każdym przypadku sprawdzi się stwierdzenie- im krótszy skład, tym lepiej.

Kiedy warto ją suplementować?

           Odżywkę białkową warto wprowadzić wtedy, gdy nie jesteśmy w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości tego makroskładnika z konwencjonalnego pożywienia lub kiedy chcemy urozmaicić naszą dietę o taki rodzaj produktu. International Society of Sport Nutriution zaleca, aby zapotrzebowanie u osób trenujących mieściło się w przedziale 1,4- 2,0 g na kg masy ciała na dobę. Niższa wartość według specjalistów jest dla osób trenujących sporty wytrzymałościowe, a górna dla osób trenujących siłowo. Zapotrzebowanie na ten makroskładnik jest zależne m.in. od: masy ciała, wieku, trenowanej dyscypliny oraz celu sylwetkowego, ale nadal jest wyższe niż u osoby nietrenującej, stąd wprowadzenie w niektórych przypadkach odżywki do diety może okazać się kluczowe.

Jaką odżywkę białkową wybrać?

     W sklepach najczęściej spotykamy trzy rodzaje odżywek białkowych:

  • Koncentrat (WPC)- najtańszy rodzaj tego suplementu, ponieważ zawartość białka oscyluje od 65 % do 80 %, a cała reszta to węglowodany oraz tłuszcz.
  • Izolat (WPI)- suplement wyróżnia się wysoką zawartością białka, powyżej 90%. Ta odżywka białkowa dobrze sprawdza się u osób chcących zrzucić zbędną tkankę tłuszczową, ponieważ zawiera niską ilość cukru oraz tłuszczy. Dodatkowo produkt charakteryzuje się zawartością laktozy bliską zeru!
  • Hydrolizat (WPH)-najdroższy rodzaj odżywki białkowej z całego zestawienia. Suplement ten został poddany hydrolizie, a dzięki temu wchłanianie aminokwasów jest szybsze niż u pozostałej dwójki.

         Większość z nas to zdrowe osoby, które trenują dla samego siebie i chcą po prostu dobrze wyglądać, dlatego dobrym wyborem będzie koncentrat białka serwatkowego! Odżywka zawiera wystarczającą ilość białka w stosunku do cukru i tłuszczy, a dodatkowo jest najtańszą opcja spośród wszystkich odżywek białkowych. Jeżeli zmagasz się z nietolerancją laktozy to lepszym wyborem dla Ciebie będzie odżywka białkowa w formie izolatu lub wegańska.

 

POLECANE

Jak suplementować odżywkę białkową?

         Niestety nie ma sztywnych wytycznych odnośnie suplementacji, ponieważ wiele zależy od zapotrzebowania na ten makroskładnik. Jeżeli starasz się odżywiać zdrowo i znasz swoją kaloryczność oraz rozkład makroskładników to pewnie wiesz ile gramów białka codziennie musisz dostarczyć, a dzięki temu nie musisz sugerować się zalecanym dawkowaniem oraz porą spożywania przez producenta. Dobrym pomysłem będzie dostarczenie jak największej ilości tego makroskładnika z konwencjonalnej żywności, a nie z odżywki białkowej, ponieważ zawiera ona mniej wartości odżywczych. 

Podsumowanie

        Odżywka białkowa powinna stanowić dodatkowe źródło białka w naszej diecie podczas dni kiedy nie mamy możliwości na dostarczenie tego makroskładnika z żywności konwencjonalnej. Nie każda osoba trenująca musi mieć odżywkę białkową, ponieważ ten makroskładnik w 100% można dostarczyć z diety, lecz niekiedy produkt ten może być ciekawym dodatkiem do wypieków i słodkich posiłków.

Potrzebujesz pomocy z doborem właściwie zbilansowanej diety? Zapraszam Cię do współpracy-zobacz, jak wygląda indywidualny plan żywieniowy​.

POLECANE