.

         Czym zastąpić cukier? To pytanie często zadają sobie osoby, które chcą zmienić swoją sylwetkę oraz dotychczasowe nawyki żywieniowe. W sklepach znajdziemy mnóstwo różnych zamienników i niekiedy mamy trudności z wybraniem odpowiedniego produktu dla siebie, dlatego dziś postaram się przybliżyć temat alternatyw dla klasycznego cukru oraz rozwiać wszelkie wątpliwości!

Spis treści:

  • Czym zastąpić cukier?
  • Jakich zamienników unikać?
  • Podsumowanie

Czym zastąpić cukier?

           Na półkach sklepowych zamienników jest wiele, ale nie wszystkie mają dobry skład oraz właściwości prozdrowotne. Dziś przedstawię Wam 3 najlepsze zamienniki!

       Erytrytol– ten słodzik nie jest metabolizowany, a dzięki temu nie dostarcza nam kcal. Dodatkowo w wyglądzie oraz strukturze przypominam nam cukier biały. Jest to bardzo dobry produkt dla osób z insulinoopornością oraz diabetyków, ponieważ nie podnosi poziomu glukozy oraz insuliny, a dodatkowo nie wpływa negatywnie na uzębienie. Jako wadę można uwzględnić niższy poziom słodkości względem sacharozy oraz zbyt duże jego spożycie może powodować biegunki!

 Zalety:

  • nie zawiera kalorii,
  • wysoka termostabilność,
  • bardzo bezpieczny dla zdrowia,
  • wygląd podobny do cukru białego.

Wady:

  • nadmierna ilość może przyczynić się do biegunek,
  • niski poziom słodkości w porównaniu do sacharozy.

         Ksylitol-zawiera o 40% mniej kalorii niż klasyczny cukier (240 kcal vs 400 kcal na 100 g), a dodatkowo smak oraz wygląd ma zbliżony do sacharozy. Dodatkowo produkt ma właściwości przeciwpróchnicze, ponieważ wpływa na zmniejszenie w ślinie bakterii powodujących te dolegliwości. Ksylitol porównuje się do błonnika, ponieważ wpływa na spowolnienie opróżniania się żołądka. Bezpieczna dawka według publikacji naukowych to 50-70 g na dobę. Może być on poddawany obróbce termicznej, a dzięki temu możemy go dodawać do ciast i innych wypieków.

Zalety:

  • wysoka termostabilność,
  • wysokie bezpieczeństwo,
  • niski indeks glikemiczny,
  • wygląd i smak podobny do cukru,
  • zawiera właściwości przeciwpróchnicze,
  • niższa wartość energetyczna niż sacharoza,
  • wpływa na spowolnienie opróżniania się żołądka.

Wada:

  • nadmierna ilość może powodować biegunki.

POLECANE

  Stewia-praktycznie nie dostarcza kalorii, jest tylko częściowo metabolizowana, ponieważ zdecydowana większość zostaje wydalona z organizmu w niezmienionej postaci. Jest znacznie słodsza od cukru białego. Niestety cechuje się gorzkawym posmakiem i niektórym osobom może to przeszkadzać. Dodatkowo stewia ma działanie bakteriobójcze i nie wpływa negatywnie na uzębienie, ponieważ nie stanowi pożywki dla bakterii.

Zalety:

  • bardzo słodka,
  • nie zawiera kalorii,
  • wysoka termostabilność,
  • właściwości przeciwpróchnicze,
  • struktura przypomina sacharozę,
  • wysokie bezpieczeństwo stosowania.

 Wady:

  • gorzki posmak,
  • kiepska dostępność w sklepach. 

 Jakich zamienników unikać?

       Cukier brązowy zawiera w 100 g, aż 400 kcal i jest to identyczna ilość jak w przypadku cukru białego. Produkt to sacharoza pochodząca z buraka, która została zabarwiona melasą lub karmelem.

Wady:

  • wysoka cena,
  • wysoki indeks glikemiczny,
  • identyczna wartość energetyczna co sacharoza,
  • wpływa na wzrost ryzyka zachorowania na insulinooporność oraz cukrzyce.

        Syrop klonowy – dostarcza ok. 270- 300 kcal/100 g i niestety, aż 98% składu to sacharoza. Z małych plusów to produkt zawiera magnez, wapń, błonnik, wit. B2 oraz cynk!

Zalety:

  • jest słodszy niż sacharoza,
  • ma mniej kalorii niż klasyczny cukier,
  • zawiera więcej składników odżywczych niż cukier biały.

Wady:

  • wysoka cena,
  • wysoki indeks glikemiczny,
  • wpływa na wzrost ryzyka zachorowania na insulinooporność oraz cukrzyce.

         Cukier kokosowy zawiera na 100 g produktu, aż 400 kcal! Zaleta jaką mu się przypisuje to niższy indeks glikemiczny (54) względem sacharozy (64). Niestety cena jest kilkukrotnie wyższa w stosunku do cukru białego.

Zaleta:

  • ma niższy indeks glikemiczny.

Wady:

  • wysoka cena,
  • identyczna wartość energetyczna, co sacharoza.

Podsumowanie

        Najlepszymi zamiennikami cukru białego są: erytrytol, ksylitol oraz stewia. Produkty zaleca się osobom chcącym zrzucić zbędne kilogramy oraz diabetykom. Zrezygnowanie z cukru to podstawa dla tych, którzy chcą zmienić swoje nawyki żywieniowe oraz zadbać o swoje zdrowie.

 

Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości napisz do mnie.

Chętnie Ci pomogę. 

POLECANE