.

            Dziś pod lupę weźmiemy sobie kawę, którą większość z nas pije przynajmniej raz, a nawet kilka razy w ciągu dnia. Jest dobra czy zła? Spróbuję dziś odpowiedzieć na to pytanie oraz obalić kilka najczęściej spotykanych mitów.

Spis treści:

  • Jaka kawa jest najlepsza?
  • Która kawa ma najwięcej kofeiny?
  • Czy kawa wypłukuje magnez?
  • Czy kawa odwadnia?
  • Kawa na czczo- tak czy nie?
  • Podsumowanie

Jaka kawa jest najlepsza?

           Publikacje naukowe sugerują, że najwięcej wartości prozdrowotnych ma kawa filtrowana. Podczas tego procesu likwidowane są negatywne związki m.in. diterpeny. Należy unikać kawy instant, ponieważ zawiera ona wysokie ilości akryloamidu, który jest neurotoksycznym oraz rakotwórczym  związkiem powstającym podczas palenia ziaren kawy.[1]

Która kawa ma więcej kofeiny?

          Kawa rozpuszczalna to inaczej przetworzony rodzaj kawy mielonej i zawiera 30-90 mg kofeiny na filiżankę. Kawa parzona klasycznej wielkości (240 ml) zawiera większą ilość, ponieważ przypada około 80-150 mg kofeiny.

Czy kawa wypłukuje magnez?

          Temat magnezu i kawy przewija się od lat, a szczególnie jest poruszany podczas drżenia powiek oraz skurczy łydek, ponieważ wiele osób uważa, że przyczyną jest niedobór magnezu spowodowany spożywaniem kawy. Publikacje naukowe potwierdzają, że wypicie 3-4 filiżanek kawy dziennie ( ok. 300 mg kofeiny) skutkuje utratą magnezu w ilości czterech mg łącznie! Lecz należy wziąć pod uwagę to, że w JEDNEJ filiżance kawy znajdziemy około 20 mg magnezu. Jaki nasuwa się prosty wniosek po kalkulacji zysków i strat? Każda filiżanka wypita w ciągu doby dostarcza kilkanaście mg magnezu!  Można traktować ten produkt jako źródło magnezu w diecie.  [2]

Czy kawa odwadnia?

       Kolejny mit, który jest dosyć powszechny! Napój ten zawiera kofeinę i może wykazywać działanie moczopędne. Należy zwrócić uwagę, że napój ten składa się głównie z wody, a to oznacza, że będziemy nawadniać organizm, a nie odwadniać. Publikacje naukowe potwierdzają, że dopiero dawki 500 mg dostarczonej kofeiny wpływają na silne działanie moczopędne, a to ponad litr mocnej kawy parzonej. Większość osób w ciągu doby pije 2-3 filiżanki tego płynu, a to zdecydowanie zbyt małe ilość, aby odwodnić organizm. [3]

POLECANE

Kawa na czczo- tak czy nie?

      Wiele osób zaczyna swój dzień od porannej kawy i nie wyobraża sobie, żeby było inaczej! Napar ten może przyczynić się do powstania epizodów refluksowych lub żołądkowo-przełykowej choroby refluksowej (GERD). Jest to powiązane z zmniejszonym napięciem dolnego zwieracza przełyku oraz jednoczesnym zwiększeniem produkcji gastryn i kwasu solnego. Dodatkowo kawa spożywana przed posiłkiem może ograniczyć wchłanianie związków m. in żelaza oraz witamin z grupy B. [4]

Podsumowanie

       Kawa w umiarze nie powoduje mitycznego “wypłukiwania magnezu”, lecz jest źródłem niezwykle cennego dla nas pierwiastka oraz dodatkowo nawadnia organizm! Jak ze wszystkim tak, również z kawą umiar jest kluczowy!

POLECANE

Publikacje naukowe:

[1] Ruhl CE, Everhart JE. Coffee and tea consumption are associated with a lower incidence of chronic liver disease in the United States. Gastroenterology 2005; 129: 1928-1936

[2] Effect of caffeine on circadian excretion of urinary calcium and magnesium

[3] Poole R. et al., Coffee consumption and health: umbrella review of meta-analyses of multiple health outcomes, BMJ 2017; 359

[4] Liszt K.I i wsp.: Caffeine induces gastric acid secretion via bitter taste signaling in gastric parietal cells.,Proceedings of the NASUSA 2017