.

Dziś pod lupę weźmiemy sobie retencje wody w organizmie, która wpływa na uczucie ciężkości, cellulit oraz dodatkowe kilogramy! Poniżej znajdziesz informacje jak pozbyć się jej nadmiaru oraz cieszyć się zdrowiem oraz smukłą sylwetką.

Spis treści:

  • Zatrzymanie wody w organizmie- co jest przyczyną?
  • Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu?
  • Podsumowanie

Zatrzymanie wody w organizmie- co jest przyczyną?

     Przyjmuje się, że człowiek składa się w 60% z wody, a jej ilość jest zależna od stylu życia oraz sposobu odżywiania. Czynników gromadzenia się wody jest wiele, a najczęstsze przyczyny to:

  • Odwonienie

     Kiedy nie zwracamy uwagi na ilość przyjmowanych płynów w ciągu dnia lub dostarczamy ich za mało to organizm zamiast wydalać, zaczyna magazynować wodę, czego objawami są obrzęki oraz uczucie ciężkości. Dodatkowo odwodniony organizm nie może w pełni prawidłowo funkcjonować -publikacje naukowe potwierdzają, że odwodnienie na poziomie już 3-5% skutkuje spadkiem wydolności o nawet 30%!

  • Nadmiar sodu

     Jest to druga najczęściej spotykana przyczyna pojawienia się tego problemu. Zbyt wysoka ilość soli spożywanej wraz z pożywieniem wpływa na magazynowanie wody w organizmie. Jedzenie żywności o wysokim poziomie przetworzenia typu fast-food, chipsy, paluszki wiąże się z dostarczeniem sporej ilości soli, a to powoduje wiązanie się wody w osoczu krwi i wpływa na pracę nerek.

  • Długotrwały stres

       Bardzo często z nadmiarem wody w organizmie zmagają się osoby, które mają stresującą pracę, za mało czasu poświęcają na sen, a dodatkowo nadmiernie trenują!  Dlaczego? Taki styl życia powoduje wzrost poziomu kortyzolu (hormon stresu), a skutkiem tego jest zatrzymywanie się wody w organizmie.  

Jadłospisy, które będą IDEALNE dla Ciebie!

Hormony  W trakcie zachodzących zmian w danych fazach cyklu miesiączkowego u kobiet może dojść do zatrzymania wody z powodu zwiększonego wydzielania progesteronu, a to prowadzi do zaburzeń równowagi w organizmie. Dodatkowo stosowana antykoncepcja hormonalna może mieć wpływ na obrzęki.

Nietolerancje pokarmowe oraz alergie  Jeżeli problem pojawia się nagle lub po spożyciu danego pokarmu można rozważyć alergie lub nietolerancje pokarmową. U niektórych osób alergia na orzechy lub gluten jest przyczyną pojawienia się obrzęków.

Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu?

  • Pij więcej

Aktualne zalecenia Instytutu Żywności i Żywienia wykazują, że człowiek dorosły powinien dostarczać:

– w przypadku kobiet 2 l płynów w ciągu dnia,

– w przypadku mężczyzn 2,5 l.

  • Zwróć uwagę na to co jesz oraz ile soli używasz

Tak jak wspomniałem powyżej ilość soli ma wpływ na nadmiar wody podskórnej, a pożywienie o wysokim stopniu przetworzenia ma go naprawdę sporo. Warto zrezygnować z wszelkich słodyczy oraz żywności typu fast food na rzecz odpowiednio przygotowanych i zbilansowanych posiłków o niższej ilości soli.

  • Wprowadź aktywność

Jeżeli zmagasz się z tym problemem to warto wprowadzić aktywność, która sprawia Ci przyjemność i jest możliwa do utrzymania w dłuższej perspektywie czasu, ponieważ ruch reguluje pracę układu krążenia, a on jest powiązany z gospodarką wodną organizmu.

  • Jedz warzywa oraz owoce

Jeżeli retencja wody wynika z nadmiaru sodu dostarczonego z pożywienia to warto wzbogacić dietę w potas i spożywać: szpinak, banany, awokado, ponieważ to zwiększa wydalanie moczu.

  • Dodatki

Jeżeli osoba zadbała o wszystkie wyżej wymienione zalecenia to warto wprowadzić picie ziół np. pokrzywa zwyczajna, mniszek lub skrzyp. Dlaczego? Napary mają lekkie działanie diuretyczne, a dzięki temu zwiększy się wydalanie moczu.

POLECANE

Przykładowy jadłospis

 Przygotowałem dla Ciebie przykładowy jadłospis, żeby pokazać Ci jak prosta i smaczna może być dieta  Kliknij w przycisk poniżej. 

 

Podsumowanie

Mam nadzieję, wpis okazał się pomocny i teraz już wiesz, jak poradzić sobie z nadmiarem wody w organizmie i zmniejszyć ryzyko jej zatrzymania w przyszłości.