.

Do wakacji coraz mniej czasu i  w związku z tym coraz więcej osób chce zrzucić zbędne kilogramy w jak najkrótszym możliwym czasie! Co jeść, żeby schudnąć? Jest to pierwsze pytanie, które przychodzi na myśl.

Spis treści:

  • Co jest podstawą diety odchudzającej?
  • Ile można schudnąć w tydzień?
  • Jakie produkty jeść, żeby zrzucić zbędne kilogramy?
  • Co pić żeby schudnąć?
  • Najważniejsze zasady dla osoby chcącej zrzucić zbędne kilogramy.
  • Podsumowanie

Co jest podstawą diety odchudzającej?

Najważniejszą kwestią diety redukcyjnej jest…deficyt energetyczny! Żeby zrzucić zbędne kilogramy należy dostarczyć organizmowi mniej puli energii niż spala w ciągu dnia. Po prostu, aby schudnąć należy jeść mniej niż potrzebuje organizm w dłuższej perspektywie czasu. Niestety wszystkie restrykcyjne i zarazem błyskawiczne diety typu: keto, Atkinsa, Dukana są bardzo niezdrowe! Dlaczego? Deficyt kaloryczny jest bardzo duży i nie dostarczają one podstawowych składników odżywczych doprowadzając tym samym bardzo często do: zmniejszenia odporności, zaparć, osłabienia organizmu, kiepskiej odporności.Oczywiście kilogramy lecą w dół, ale równie szybko wracają, gdy osoba po zakończeniu ” takiej diety” wraca do dawnych nawyków żywieniowych.

 Ile można schudnąć w tydzień?

Zdrowy i racjonalny spadek masy ciała to utrata 0,5-1% masy ciała tygodniowo. Niestety takie tempo wydłuża redukcje w przeciwieństwie do drastycznych diet, ale za to jest mniejsze prawdopodobieństwo efektu jojo czy odczuwania uczucia głodu.

Jadłospisy, które będą IDEALNE dla Ciebie!

Jakie produkty jeść, żeby zrzucić zbędne kilogramy?

Odpowiedź jest prosta i zarazem mało pomocna osobom, które nie mają wiedzy z zakresu dietetyki oraz zdrowego odżywiania- możesz jeść prawie wszystko tylko w odpowiednich ilościach.  To nie konkretne produkty powodują, że chudniemy lub tyjemy, lecz deficyt lub nadmiar kalorii spożywanych w dłuższej perspektywie czasu.

Produkty wysokoprzetworzone typu: batony, chipsy, żelki  mogą się znaleźć w diecie redukcyjnej, ale należy wziąć pod uwagę ich kiepską wartość odżywczą oraz  małą objętość przy wysokiej wartości energetycznej. W diecie redukcyjnej mogą się znaleźć małe przyjemności, ale sposób odżywiania powinien bazować na produktach niskoprzetworzonych bogatych w witaminy, minerały oraz błonnik.

Jeżeli skomponowanie zbilansowanego posiłku wydaje Ci się zbyt skomplikowane, poproś o pomoc specjalistę. Pomogę Ci skomponować zdrowy jadłospis opierający  się na produktach, które lubisz. 

Co pić żeby schudnąć?

Podczas odchudzania należy ograniczyć posiłki takie jak: smoothie, koktajle i napoje, ponieważ przemieszczają się one przez żołądek szybciej niż pokarm stały, a to doprowadza do niewłaściwego odczucia sytości. Dodatkowo spożywanie posiłków w formie płynnej zajmuje zdecydowanie mniej czasu niż jedzenie pokarmów stałych. W konsekwencji będziesz jeść jeszcze więcej, ponieważ mózg nie miał odpowiedniej ilości czasu na przetworzenie wszystkich sygnałów o poziomie sytości.

Osoby, które mają problem z dostarczeniem optymalnej ilości wody powinny pomyśleć o herbacie, naparach ziołowych lub wodzie z cytryną. Napoje zero, również nawadniają organizm, ale nie powinny stanowić głównego źródła płynów w ciągu dnia.

Aktualne zalecenia Instytutu Żywności i Żywienia wykazują, że człowiek dorosły powinien dostarczać:

– w przypadku kobiet 2 l płynów w ciągu dnia,

-w przypadku mężczyzn 2,5 l.

Niestety zalecenia są dosyć ogólne. Można, również znaleźć informacje odnośnie tego, aby dostarczać 30 ml/ kg masy ciała lub 1 ml/ kcal posiłku jako wartość bazową i następnie zwiększać w zależności od czynników, które występują np. kobieta w ciąży lub podczas laktacji

POLECANE

Najważniejsze zasady dla osoby chcącej zrzucić zbędne kilogramy:

  • Pamiętaj o deficycie kalorycznym! Zadbaj, aby jeść mniej kalorii niż spalasz w ciągu dnia, ale rób to mądrze! Duży deficyt nie znaczy lepiej.
  • Ustal sobie liczę posiłków oraz stałe pory! Ilość posiłków oraz pory ich spożywania zależą tylko i wyłącznie od Ciebie. Kluczowe kwestie to: długość pracy, jednostka choroba jeżeli występuję, preferencje, styl życia. U większości osób sprawdza się liczba posiłków od 3 do 5 w ciągu dnia.
  • Nie przechodź z jednej skrajności na drugą! Unikaj podejścia 100%, albo nic, ponieważ prowadzi ono najczęściej do tego drugiego, gdyż osoba nie wytrzymuje bez ulubionych produktów w dłuższej perspektywie czasu i po pozwoleniu sobie na jedną przyjemność najczęściej wraca do dawnych nawyków.
  • Daj sobie czas! Osoby tyją latami, a chcą najczęściej schudnąć najlepiej w miesiąc lub w kilka tygodni. Odchudzanie to nie wyścig, a organizm to nie maszyna.
  • Zwróć uwagę na to co jesz oraz w jakich ilościach! Zdrowo nie zawsze oznacza niskoklaorycznie np. 100 g orzechów włoskich to 654 kcal, czyli taka duża paczka chipsów.
  • Suplementy diety to nie klucz do osiągniecia sylwetki!  Gdyby istniał magiczny środek to nie byłoby ludzi z nadwagą i otyłością, a są!
  • Gotuj i jedz w domu, ponieważ wtedy masz pod kontrolą to co jesz oraz w jakich ilościach.
  • Zwróć uwagę jak komponujesz posiłki! To co znajduje się na talerzu redukcyjnym ma wpływ na uczucie sytości oraz wyniki w dłuższej perspektywie czasu.
  • Nie porównuj się do innych! Odchudzanie to kwestia indywidualna, a porównywanie  się do wyników znajomych nigdy nie jest dobre.
  • Zacznij od małych kroków, ponieważ tylko wtedy nie zniechęcisz się do procesu odchudzania.
  • Znajdź aktywność, która sprawia Ci przyjemność i jest możliwa do utrzymania w dłuższej perspektywie czasu. Z aktywnością zawsze jest łatwiej zrzucić zbędne kilogramy.

 Podsumowanie

Okresu zrzucania zbędnych kilogramów nie należy traktować jak krótkotrwałą katorgę podczas, której odlicza się dni do pierwszego cheat meala. Odchudzanie należy potraktować jako pozytywny dodatek do zmiany nawyków, ponieważ to właśnie dzięki nim można uniknąć efektu jojo i cieszyć się zdrowiem.