.

Do wakacji coraz bliżej i związku z tym wiele osób chce pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej, a jako wyznacznik mierzenia postępów wybiera sobie zwykłą wagę jednocześnie nie widząc, że to jeden z najgorszych wyznaczników mierzenia podstępów podczas odchudzania. Jeżeli Twoja waga Cię denerwuje to ten artykuł jest dla Ciebie i musisz go przeczytać do samego końca!

Z tego wpisu dowiesz się:

  • Ile można schudnąć w tydzień, miesiąc, rok?
  • Dlaczego Twoja waga może stać w miejscu, a sylwetka będzie się poprawiać?
  • Czy spadek masy ciała podczas odchudzania może być liniowy?
  • Jak mierzyć postępy?

Ile można schudnąć w tydzień, miesiąc, rok?

Racjonalne i rekomendowane tempo utraty masy ciała to 0,5-1% masy ciała tygodniowo, czyli 2-4% wagi ciała miesięcznie. Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z odchudzaniem to przez pierwsze dwa tygodnie spadki mogą być największe ze względu na utratę glikogenu oraz wody podskórnej z tkanką tłuszczową.  Błędnym stwierdzeniem jest myślenie, że w ciągu pierwszych 7 dni pozbywasz się tylko wody, a później tłuszczu. Tkanka tłuszczowa odkłada lub spala się cały czas np. po posiłku odkłada się, gdy pościsz (np. śpisz 10 h) tłuszcz „spala się”. Deficyt energetyczny w dłuższej perspektywie czasu „działa”, ponieważ więcej tego tłuszczu spalisz niż odłożysz.

Dlaczego Twoja waga może stać w miejscu, a sylwetka będzie się poprawiać?

Współpracując z podopiecznymi zauważyłem, że wiele osób przykłada OGROMNĄ uwagę do wagi. Martwią się i przejmują się tym, że masa ciała się nie zmienia, pomimo tego, że obwody z każdym tygodniem maleją.  Przyczyn zatrzymania się wagi może być wiele, a najczęstsze to:

  • Rekompozycja- zachodzi ona głownie u osób początkujących trenujących siłowo oraz chcących zrzucić zbędne kilogramy. Polega ona zwiększeniu się ilości masy mięśniowej przy jednoczesnym ubytku tłuszczu zapasowego.
  • Zapasy glikogenu– w zależności od płci, wzrostu, poziomu wytrenowania oraz masy ciała mogą wynosić 400-600 g. Dodatkowo należy pamiętać, że jeden gram glikogenu wiąże około 3 gramy wody. Po wyliczeniu można wyciągnąć wniosek, że ta kwestia ma również wpływ na masę ciała.
  • Treść jelitowa– u osób zaczynających zdrowy styl życia jest to szczególnie zauważane. Jeżeli w sposobie odżywiania zostanie zwiększona podaż błonnika pokarmowego to ma on wpływ na masę ciała, gdyż absorbuje wodę i zwiększa swoją objętość.
  • Błąd pomiaru– to, o jakiej porze dnia osoba się waży i gdzie wykonuje pomiar jest bardzo ważne. Na błąd pomiaru będzie miała wpływ np. nierówna powierzchnia, pora dnia itp. Należy zawsze się ważyć w takich samych warunkach o zbliżonych porach, gdyż wtedy pomiar będzie najbardziej dokładny.
  • Masa zjedzonych posiłków– zjesz więcej to będziesz mieć więcej treści jelitowej, tym samym waga będzie wyższa.

Jadłospisy, które będą IDEALNE dla Ciebie!

Czy spadek masy ciała podczas odchudzania może być liniowy?

Nawet przy bardzo dobrze zbilansowanej diecie i regularnej aktywności masa ciała nie spada liniowo. Podczas odchudzania należy wykazać się bardzo dużą cierpliwością i konsekwencją w dążeniu do celu – często osoby przejmują się, gdy jednego dnia zobaczą +1/2 kg i zniechęcają się pomimo tego, że wszystko jest jak należy.  Waga ma to do siebie, że często lubi płatać nam figle i skakać to w górę czy dół.

Jak mierzyć postępy?

Istnieją zdecydowanie lepsze sposoby na mierzenie rezultatów, a to jedne z nich:

  • Obwody ciała– wykazują zdecydowanie większą regularność i stabilność niż masa ciała. Niestety jest to, również obarczone ryzykiem błędu.
  • Zdjęcia– najlepiej wykonywać je co 2 tygodnie lub co miesiąc, ponieważ mało kto jest obiektywy w stosunku do swojej sylwetki. Większość widzi zmiany, gdy są one dosyć duże.
  • Analiza składu ciała- bardzo dobrze pokazuje zmiany w sylwetce, lecz nie każdy może sobie pozwolić na taki rodzaj mierzenia postów.
  • Subiektywne odczucia– ogólne samopoczucie oraz wygląd w ubraniach to również istotne parametry do monitorowania postępów.

Pomiary, zdjęcia, ubrania, samopoczucie > masa ciała

Podsumowanie

Najlepszym pomysłem będzie skorzystanie z wszystkich możliwych sposobów mierzenia postępów- nie opierając się głownie na jednym. Dodatkowo należy pamiętać, że masa ciała NIGDY nie spada liniowo, dlatego należy zachować cierpliwość i konsekwencje w dążeniu do celu.

 

POLECANE