.

Wiele osób liczy kalorie, lecz część robi to po prostu źle, dlatego w dzisiejszym wpisie odpowiemy sobie na pytanie jak liczyć kalorie i jak robić to prawidłowo. Więcej poniżej.

 Spis treści:

  • Oblicz swoje zapotrzebowanie kaloryczne i ustal rozkład makroskładników.
  • Jak liczyć kalorie?
  • Kiedy ważyć- przed czy po ugotowaniu?
  • Jak to jest z bananem i kiwi?
  • Kiedy ważymy makaron?
  • Jajka, a skorupki
  • Jak obliczyć́ wartość energetyczną budyniu?
  • Jak liczyć kalorie jedząc na mieście?
  • Liczenie kalorii- wady i zalety
  • Podsumowanie

Oblicz swoje zapotrzebowanie kaloryczne i ustal rozkład makroskładników.

 Na początku musisz się dowiedzieć, ile kalorii potrzebujesz, aby osiągnąć swój cel sylwetkowy.  Żeby uzyskać potrzebną informacje możesz skorzystać z mojego kalkulatora- wystarczy, że podstawisz swoje dane, a on wszystkim się zajmie.

Najczęściej stosowany rozkład makroskładników dla typowej zdrowej osoby trenującej siłowo to:

  • Białko 1,6-2,0 g/kg m.c.
  • Tłuszcze 25-30% kaloryczności diety
  • Węglowodany cała reszta.

Jadłospisy idealne dla Ciebie! 

Jak liczyć kalorie?

Jak już zdajesz sobie sprawę ile kalorii musisz jeść, aby osiągnąć swój cel sylwetkowy oraz wiesz jaki jest Twój rozkład makroskładników to po prostu zaczynasz. 🙂  Wszystko co będziesz jeść w pierwszej kolejności ważysz przy pomocy wagi kuchennej i wpisujesz do wybranej przez siebie aplikacji.

Produkty, których nie warto wliczać to:

-napoje zero,

-przyprawy,

-kawy i herbaty,

-gumy do żucia,

-niewielkie ilości warzyw typu liść sałaty, rzodkiewka.

 Kiedy ważyć- przed czy po ugotowaniu?

Jest to jedno z najczęściej zadawanych pytań z którym się spotykam. Zawsze ważymy wszystkie produkty przed wszelką obórką termiczną np. gotowanie, pieczenie, smażenie itp. Bez względu na to jaki produkt będziesz spożywać np. mięso, jaja, warzywa itp.

Jak to jest z bananem i kiwi?

Banana, kiwi i wszystkie inne tego typu owoce waży się bez skórki. Zawsze liczymy to, co będziemy jeść.

Kiedy ważymy makaron?

Na etykiecie często są wartości podane po obróbce, które są zdecydowanie mniejsze, gdyż̇ surowy makaron w 100 g ma ok. 350 kcal, a 100 g ugotowanego makaronu to ok. 150 kcal (połowę̨ mniej). Dlatego warto czytać etykiety, aby upewnić się jakie wartości podaje producent.

Jajka, a skorupki

Jeżeli chcemy jeść́ jajka na twardo to dobrym pomysłem będzie zważenie całego jajka i odjęcie 5-6 g, bo tyle orientacyjne waży skorupka jednego jajka.

Jak obliczyć́ wartość energetyczną budyniu?

Kaloryczność budyniu najlepieć liczyć tak, że: budyń (proszek) traktujemy jako mąkę ziemniaczaną, następnie dodajemy ilość mleka potrzebną do wykonania oraz substancje słodzącą np. erytrytol.

Jak liczyć kalorie jedząc na mieście?

Najlepiej jest poprosić obsługę, aby udostępniła tabelę wartości odżywczych, jeżeli taką posiadają. Jeśli miejsce nie posiada owych informacji to jedyna opcja to na tzw. oko. Przykładowo jesz frytki z grillowaną piersią kurczaka oraz surówką i colą zero. Frytki zawsze mają podobną wartość odżywczą, ponieważ są przygotowane w ten sam sposób. Grillowaną pierś z kurczaka możesz wpisać pod pozycję filet grillowany/pieczony bez tłuszczu. Jeżeli chodzi o surówkę to wpisujesz ją pod pozycję zbliżoną do tego co jest na Twoim talerzu, a coli zero nie wpisujesz.

Oczywiście takie jedzenie na mieście i wpisywanie wiąże się z pewnym ryzykiem błędu, ponieważ to niedokładny sposób, dlatego ciągłe spożywanie posiłków poza domem nie jest wskazane podczas odchudzania.

POLECANE

Liczenie kalorii- wady i zalety

Jak wszystko tak, również ten sposób żywienia ma swoje plusy i minusy.

Plusy:

  • Większa świadomość żywieniowa
  • Kontrolowanie podjadania
  • Poprawa nawyków żywieniowych

Minusy:

  • Wymaga dokładności i jest czasochłonne
  • Ważenie praktycznie wszystkiego
  • Liczenie kalorii może skutkować nadmiernym myśleniem o jedzeniu
  • Może powodować strach przed zjedzeniem produktu nie wliczonego
  • Może pojawić się niedobór witamin i minerałów
  • Brak listy zakupów
  • Łatwo o wypracowanie złych relacji z jedzeniem

Podsumowanie

Jak wszystko tak i liczenie kalorii ma swoje wady i zalety i nie jest dla każdego.  Korzystając z darmowych aplikacji i tego typu narzędzi można wypracować wiele pozytywnych jak i negatywnych nawyków żywieniowych.