.

Zaparcia dotykają nawet do 27% populacji i jest to najczęstsza dolegliwość przewodu pokarmowego, dlatego w tym wpisie dowiesz się: Dlaczego się pojawiły? Co zmienić? Czego jeść więcej, aby problem zniknął? Same konkrety!

 Spis treści:

  • Czym są zaparcia?
  • Objawy zaparć
  • Jakie są przyczyny zaparć?
  • Zalecenia ogólne
  • Podsumowanie

Czym są zaparcia?

Zaparcia najprościej ujmując to zbyt rzadkie wypróżnianie się- dwa razy w ciągu tygodnia lub rzadziej. Dodatkowo podczas wypróżniania towarzyszy między innymi ból, czy nadmierny wysiłek. Częściej z tym problemem zmagają się kobiety niż mężczyźni.

 Objawy zaparć:

  • wzdęcia,
  • oddawanie twardego kału,
  • uczucie pełności,
  • stolec z niewielkim śluzem,
  • mdłości,
  • uczucie rozpierania w śródbrzuszu.

Jadłospisy idealne dla Ciebie! 

Jakie są przyczyny zaparć?

Głównym czynnikiem wpływającym na zaparcia jest nieodpowiedni styl życia, który jest powiązany ze sposobem żywienia oraz wykonywaniem codziennych czynności. Do najczęstszych przyczyn zalicza się:

  • brak ruchu,
  • sposób odżywiania ubogi w błonnik,
  • nieregularne posiłki,
  • kiepskie nawodnienie,
  • stosowanie leków nasercowych czy silnych środków przeciwbólowe,
  • powstrzymanie się przed wypróżnianiem się np. w publicznych toaletach,
  • choroby przewodu pokarmowego.

Zalecenia ogólne

Niezależnie od przyczyny w pierwszej kolejności zaleca się zmianę stylu życia poprzez zwiększenie aktywności i korektę sposobu odżywiania. Najważniejsze zalecenia to:

  1. Jedz od 3 do 5 posiłków dziennie w określonych odstępach czasu (3-4 godziny).
  2. Stopniowo zwiększaj spożycie błonnika- poprzez jedzenie produktów bogatych w ten składnik np. warzywa, owoce, produkty zbożowe.
  3. Unikaj podjadania i niewielkich przekąsek.
  4. Spożywaj posiłki w spokojnej atmosferze bez pośpiechu przeżuwając każdy kęs.
  5. Pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu- pij minimum 2 l płynów w ciągu dnia.
  6. Wprowadź aktywność, która sprawia Ci przyjemność i jest jednocześnie możliwa do utrzymania w dłuższej perspektywie czasu. Jeżeli nie lubisz się męczyć i trenować to idź na spacer.
  7. Jedz częściej fermentowane produkty mleczne np. kefiry, jogurty, serek wiejskie.
  8. Ogranicz spożycie alkoholu, słodyczy oraz innych produktów o wysokim stopniu przetworzenia.
  9. Unikaj alkoholu i papierosów.
  10. Pamiętaj o odpowiedniej pozycji przy wypróżnianiu- ułatwi ona wykonanie zadania. 🙂

          Podsumowanie

          W pierwszej kolejności należy wprowadzić zmiany w swojej diecie oraz stylu życia. Dodatkowo warto wziąć pod uwagę pozycje podczas wypróżniania. Jeżeli po wprowadzeniu zaleceń problem nadal będzie się pojawiać to warto skontaktować się z lekarzem, ponieważ w trudnych przypadkach wskazane jest leczenie farmakologiczne.

          POLECANE

          Bibliografia

          1. Jarosz M.,Zaparcia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003
          1. Jarosz M., red. nauk., Normy żywienia dla populacji Polski, Wydawca: Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017
          2. Instytut Żywienia i Żywności im. prof. dr med. A. Szczygła, Żywienie w zaparciach, http://www.izz.waw.pl/ee/szwajcarsko-polski-program-wspopracy-sppw/562-zywienie-w-zaparciach
          3. Jarosz M., Zaparcia stolca, [:W] red. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, IŻŻ, Warszawa 2010
          4. Czerwionka-Szaflarska M., Postępowanie w zaparciu czynnościowym stolca u dzieci i młodzieży